Koenigsegg CCR Evolution (in swedish)!!

Karoug

Techno Viking
Joined
Apr 5, 2006
Messages
6,478
Location
Sweden
Car(s)
Scooter power!!
I might be persuaded into doing a shorter translation if you ask nicely.. :p

Den svenska urkraften

Accelerationen i idiotstarka Koenigsegg CCR Evolution tar n?stan musten ur Linus Pr?jtz, men n?r nyhetens behag ebbat ut kvarst?r faktum: detta ?r svensk ingenj?rskonst n?r den ?r som allra b?st.

Det regnar l?tt fr?n en typiskt gr? h?sthimmel n?r jag rullar ut i morgontrafiken en onsdag i september. Det mesta ?r sig likt l?ngs utfarten fr?n Stockholm, om det inte hade varit f?r att jag sitter bakom ratten i v?rldens enda Koenigsegg CCR Evolution. CCR slutade tillverkas 2006, men nu erbjuds ett uppgraderingspaket f?r att n? nuvarande CCX-standard.
Bestens n?rvaro s?tter trafiken i gungning, bilar accelererar f?rbi och bromsar in f?r att se denna vansinniga skapelse ur alla vinklar. Intresset ?r lika stort som om ett ufo hade landat.
Sj?lv f?rbluffas jag ?ver hur lugn, beskedlig och l?ttk?rd den ?r n?r vi tuffar fram i styvt 70 km/h. Att den klarar mer ?n fem g?nger s? h?g hastighet k?nns overkligt.
Bakom ryggen slumrar en urkraft som i denna transportlunk ger sig tillk?nna genom ett ljud jag aldrig tidigare upplevt i en bil. Ett t?tt mekaniskt sorl blandat med en mellandjup st?mma som kryddats med n?gon form av kompressorvinande. N?r ingredienserna sm?lts samman blir resultatet inget annat ?n Star Wars ? ?vernaturligt.
N?r Christian von Koenigsegg planterade id?n om en svensk supersportbil f?r ungef?r 15 ?r sedan tog f? honom p? allvar. Med tanke p? det ekonomiska klimatet och den totala bristen p? superbilskompetens i v?rt avl?nga land vid tiden kan man knappast klandra belackarna. Men de fick fel och Christian fick r?tt. Bilen jag k?r ?r ett h?gst levande bevis p? detta. Totalt har 64 chassinummer tillverkats, s?lts och levererats.
CCR-modellen presenterades 2004, hamnade med sina 388 km/h i Guinness rekordbok 2005 som v?rldens snabbaste serieproducerade bil och ersattes 2006 av CCX. Den fr?msta anledningen till ers?ttningen var certifieringen f?r den amerikanska marknaden. B?ttre sidokrockskydd kr?vdes f?r att bilen skulle f? s?ljas i USA och under processen fick bilen ?ven b?ttre takh?jd inuti och en rad detaljf?r?ndringar.

Den bil vi k?r ?r enkelt uttryckt en CCR som f?tt de flesta av CCX-bilens attribut, bland annat ny motor, v?xell?da, st?td?mpare och karossdelar. Utvecklingsfasen ?r i sitt slutskede och snart kommer de 14 CCR-kunderna att erbjudas Evolution-paketet f?r i runda sl?ngar tv? miljoner kronor.
Allt detta ?r av ringa intresse n?r v?gen b?rjar torka upp. Vi ?r p? v?g till Bj?rkviks flygf?lt f?r att k?nna p? vad som k?nnetecknar svensk urkraft. Efter en timme i bilen har det blivit sjukt sv?rt att h?lla igen ? kraften bakom ryggen m?ste f? sl?ppas l?s. Det spelar ingen roll att bilen hittills imponerat med extremt solid k?nsla och vilsamma motorv?gsegenskaper (bortsett fr?n ljudniv?n). De stora fr?gorna kr?ver svar. Hur k?nns ?minst 806 h?stkrafter och 850 Newtonmeter? i en bil byggd helt i kolfiber? Hur st?r sig Koenigsegg mot konkurrenterna?
Och s? ?r vi framme. Vi har 2?600 meter rakstr?cka med torr asfalt framf?r fronten redo att avverkas i ett huj.

I med ettan. Den underbart mekaniska k?nslan i v?xell?dan ger ett fast och mellantungt intryck. L?tt gas. Den l?ttarbetade kopplingen nedtryckt. Sedan ? tunnelseende. V8-motorn med sina dubbla kompressorer kastar iv?g oss med en ursinnig kraft. Knappast f?rv?nande, men ?nd?. Acceleration g?r n?stan aldrig best?ende intryck p? mig. Varken i Enzo, Carrera GT, Murcielago LP 640 eller Mattias Ekstr?ms DTM-racerbil. Men i Koenigsegg CCR Evolution ?r det annorlunda. Som om bilen hade ett steg till. Gasen i botten p? tv?ans v?xel, snabbt upp till 7 600 r/min. Flygf?ltet k?nns kortare. I med trean. Rygg och huvud trycks bak?t i stolen. Riktigt h?rt. Accelerationen forts?tter med oavbruten frenesi. 7 600 r/min igen, drar i fyran. Proceduren upprepas utan avbrott eller mattning.

Dags f?r femman. Motorljudet ?r det h?rdaste jag n?gonsin h?rt, med sansl?s styrka river det s?nder allt i sin v?g och inne i bilen ger ljudvolymen mig knappt tankeutrymme. Bra, f?r CCR ska ?nd? k?ras med ryggraden. 7?600 r/min f?r tredje g?ngen, sexan ?ker i och k?nslan i v?xell?dan ?r klockren. Underbar precision och perfekta slag trots l?ng v?xelspak. Sedan full broms. Som den stannar! Hade kunnat gasa fullt ett par hundra meter till, men ?better safe than sorry?.
Roar mig med att mellangasa vid nedv?xling, motorn ryter till reptilsnabbt. Varvtalsaccelerationen ?r inget annat ?n direkt och den r?a karakt?ren underbar.
Chassit, liksom karossen och de flesta detaljerna under huven, ?r tillverkat av kolfiber, s? ?ven ratten och stolarna. De sistn?mnda har f?tt stoppade inl?gg av tempurmaterial. Ryggst?den ?r inte st?llbara men k?rst?llningen passar mig bra ?ven f?r transportstr?ckorna. Det som saknas ?r n?gon form av smart f?rvaring f?r mobiltelefon, pl?nbok och annat man har med sig p? resan.
Det g?r inte att komma ifr?n den vansinniga kraften i Koenigsegg. Har man en g?ng smakat den vill man ha mer. Som ett gift utan motgift. ?tminstone f?r alla som inte kan l?gga 8,2 miljoner kronor p? en ny CCX. Eller tv? miljoner p? Evolutionpaketet.

Efter ytterligare n?gra fullgas?attacker tar br?nslet?rsten ut sin r?tt och vi f?r ?ka till macken. P? de sm? s?rml?ndska v?garna kr?vs sk?rpta sinnen. Bilen ?r h?rt satt och v?gens oj?mnheter tvingar mig att kompensera med styrningen hela tiden. Om jag h?jer tempot ?kar belastningen. Det aerodynamiska marktryck bilen genererar skulle g?ra stor nytta, men d? uppst?r problem av polisi?r karakt?r.
Termen ?racerbil f?r gatbruk? ?r misshandlad vid det h?r laget, men f? eller inga andra bilar f?ljer termens grundtanke lika v?l som denna. Centralt monterade fj?drar och st?td?mpare, som aktiveras med tryckst?nger, ?r ett exempel p? influenser fr?n racingv?rlden. Att den torrsumpssm?rjda motorn och v?xell?dan ing?r som b?rande delar i bilens konstruktion ?r ett annat.

Koenigsegg ?r full av sinnrika l?sningar, men det best?ende intrycket ?r den solida k?nsla bilen f?rmedlar, oavsett om den piskas till max eller brukas som transport?r. Christian von Koenigsegg har all anledning att vara stolt ?ver sitt livsverk.
Sj?lv ?r jag stolt ?ver att lilla Sverige kan erbjuda en av v?rldens vassaste superbilar.

Koenigsegg CCR Evolution tested by "Teknikens V?rld"!
 
Swedish is such a fantastic language from a Danes point of view, can't help but smile when reading it.
 
Top